Lasten Liikunnan Tuen ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian yhdistämistä on selvitetty – huoli lasten ja nuorten liikkumisen vähyydestä yhdistää

Lasten Liikunnan Tuki ry:n (LLT) liittämistä osaksi Koulutuskuntayhtymä Tavastiaan on selvitetty. Organisaatioiden yhdistämisessä pohditaan, minkälaisia synergiaetuja ja hyötyjä tiiviimpi yhteistyö toisi puolin ja toisin.

Selvityksen osapuolet jakavat yhteisen suuren huolen lasten ja nuorten liikunnan vähenemisestä. Suunta on erittäin huolestuttava, ja korona on lisännyt liikkumattomuuden vaikutuksia entisestään.

– Tärkeintä olisi saada lasten ja nuorten liikkuminen uudestaan nousuun. Toivommekin ennen kaikkea, että mahdollisesta yhdistymisestä hyötyisivät seudun lapset ja nuoret. Haluamme nyt yhdessä selvittää ratkaisua, joilla Lasten Liikunnan Tuen toiminta voidaan turvata pitkällä aikavälillä. Liikkumattomuus tuo mukanaan paljon erilaisia ongelmia, sanovat LLT:n toiminnanjohtaja Juha Liedes ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian johtaja Jouni Haajanen.

Tavastia ja LLT tekevät yhteistyötä parhaillaankin. LLT:n toimisto sijaitsee Tavastian Hattelmalantien kampus-alueella ja yhdistys on vuokrannut osan Tavastia Areenasta erilaisia lasten liikunta-aktiviteettejä varten. Yhdistys ja Tavastia tekevät myös yhteistyötä koulutusten ja erilaisten kehittämishankkeiden osalta, kuten esimerkiksi Liikkuva opiskelu.

LLT työllistää nuoria, ja siinäkin kohtaa yhteistyön tiivistäminen Tavastian ja sen opiskelijoiden kanssa olisi paikallaan.

– Nuorten opiskelun ja työllistymisen positiiviset vaikutukset mielenterveydelle ovat tärkeät. Tältä sektorilta löytyisi varmasti monia asioita, joita voimme tehdä yhdessä, Liedes sanoo.

Selvitystyötä on tehnyt työryhmä, johon kuuluvat LLT:n hallituksen pj. Teemu Lahti,hallituksen varapuheenjohtaja Martti Töttölä sekä Juha Liedes. Tavastiasta selvitystä ovat olleet tekemässä Jouni Haajanen, talousjohtaja Reijo Lehtonen ja henkilöstöjohtaja Laura Valkeapää.

Selvitystyössä on huomioitu erilaiset näkökannat asiakkaista henkilöstöön ja toiminnasta talouteen.

Työryhmä näki liittymisessä paljon mahdollisuuksia ja esiin nousi myös muutamia haasteita, jotka yhdistymisessä otettava huomioon.

Selvitys on esitelty sekä LLT:n että Tavastian henkilöstölle maaliskuussa. Seuraavaksi selvitystyö esitellään Tavastian yhtymähallituksessa 24.3.2022. Siirrossa tarvittavat sopimukset valmistellaan huhtikuussa. Lopulliset päätökset asiasta tehdään toukokuussa. Toteutuksen suunnittelu ja ennakoivat toimenpiteet olisivat vuorossa loppukeväästä ja kesällä. Mahdollinen siirron toteutus 1.7.2022 alkaen.

Lisätiedot:

Jouni Haajanen, puh. 0400 505 388, jouni.haajanen@kktavastia.fi