Toiminnallinen iltapäiväkerho Hämeenlinna
Toiminnan sisältö ja tavoitteet Iltapäivätoiminta on tarkoitettu kaikille 1.-2.-luokkalaisille sekä...
HÄMEENLINNAN TOIMINNALLINEN AAMU- JA ILTAPÄIVÄKERHON -palvelun sopimusehdot PALVELUNTUOTTAJA Nimi: LASTEN...
Toiminnallinen iltapäiväkerho Hattula
Toiminnan sisältö ja tavoitteet Iltapäivätoiminta on tarkoitettu kaikille 1.-2.-luokkalaisille sekä...
Koululaisten liikuntasuositusten mukaan lasten tulisi liikkua päivittäin ja mielellään useita tunteja päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla.
- 7-12-vuotiaana vähintään 2 tuntia päivässä
- 13-18-vuotiaana vähintään 1-1 ½ tuntia päivässä
- päivän liikunta-annos voidaan pilkkoa lyhyempiin osiin
Liikunnan rooli lasten ja nuorten kehityksessä on suuri.
- Liikunta edesauttaa ja vahvistaa tuki- ja liikuntaelimistön kehittymistä
- Lapsena harrastettu liikunta vahvistaa liikuntatottumusten muotoutumista ja säilymistä aikuisuuteen
- Liikunnan myötä lapsen myönteinen minäkuva vahvistuu. Tämä edellyttää hyvien kokemusten ja palautteen saamista liikunnasta
- Lapsi oppii joukkuepelien ja yhteisten leikkien kautta vuorovaikutteisuutta ja toisten huomioonottamista
Koululaisten hyvä fyysinen kunto edistää lisäksi jaksamista ja oppimista.
- Liikunnallisesti aktiiviset 5.-6.-luokkalaiset saivat parempia arvosanoja kuin vähän liikkuvat lapset. (Syväoja ym. 2013 Med. Sci. Sports Exerc)
- Liikunnallisesti aktiiviset lapset pärjäsivät paremmin tarkkaavaisuustestissä. (Syväoja ym. 2014. PloS One)
- 16-vuotiaana liikunnallisesti aktiiviset lapset menestyivät koulussa paremmin. 8-vuotiaana motoriset taidot ennustivat fyysistä aktiivisuutta ja koulumenestystä 16-vuotiaana. (Kantomaa ym. 2012. PNAS)
- Heikot motoriset taidot ovat yhteydessä heikompaan luku- ja laskutaitoon. (Haapala ym. 2014. Med. Sci. Sports Exerc)
- Vastaustarkkuus toiminnanohjausta vaativassa tehtävässä parani liikuntaan osallistuvilla 8-9-vuotiailla lapsilla nuorten aikuisten tasolle. (Chaddock- Heyman ym. 2013. Frontiers in Human Neuroscience)
- 8.-luokkalaisten matematiikan testitulokset olivat parempia 20 minuutin reippaan liikunnan jälkeen kuin 20 minuutin istumisen jälkeen. (Phillips ym. 2015. JTPE)
- 4-5.-luokkalaisten matematiikan testitulokset olivat parempia 10 ja 20 minuutin reippaan taukoliikunnan jälkeen kuin 10 minuutin istumisen jälkeen. (Howie ym. 2015. Research Quarterly for Exercise and Sport)