Matematiikka

Matematiikka2019-01-15T09:43:58+00:00

Tältä sivulta löydät leikkejä matematiikan oppisisältöihin. Klikkaamalla haluamaasi luokka-astetta löydät kaksi leikkiä, jotka tarjoavat mallin opetuksen toiminnallistamiseksi.  Leikit on nimetty harjoiteltavan asian mukaan, joista opettaja näkee leikin teeman. Mikäli leikeissä tarvitaan materiaalia,  esimerkiksi sanakortteja, ne ovat tulostettavissa ohjeessa olevista pdf-linkeistä. Joistakin leikeistä on myös videolinkit, joista voi nopeasti tarkistaa leikin kulun. Pääset siirtymään muihin oppiaineisiin tämän sivun lopussa olevista linkeistä tai ToimintaTavaksi! -sivulta.

Luokka 3    Luokka 4    Luokka 5    Luokka 6

Luokka 3

Kertotaulu

● Luokan oveen keskelle on kiinnitetty pystyyn lukusuora 0-100.
● Luokan ovella on kymppiruudukko (numerot 0-9).
● Luokassa on laatikko, jossa on runsaasti kertolaskuja.
● Lähtiessään luokasta oppilas ottaa laatikosta kertolaskun, hyppii
kymppiruudukossa sen vastauksen ja kiinnittää kertolaskun
lukusuoraan tuloksen kohdalle.
● Sopivassa tilanteessa tarkistetaan yhdessä lukusuoraan kiinnitetyt
kertolaskut.
● Toistetaan aina luokasta poistuessa.

Olemme tehneet opetuksen tueksi videoita sekä tulostettavat ohjeet. Ne aukeavat alla olevista linkeistä. Käytä hyväksesi!

Kertotaulu lukusuora 0-100 (pdf)
Kertotaulu 1-10 (pdf)

Aikamuistipeli – kellonaika pistemerkintänä

● Eri puolille luokkaa on laitettu nurinpäin aikamuistipelin kortteja.
● Pari muodostuu korteista, joissa on sama kellonaika ilmaistuna
kellotauluna ja pistemerkintänä.
● Oppilaat pelaavat muistipeliä kahdessa ryhmissä.
● Molemmista ryhmistä yksi oppilas kerrallaan käy kääntämässä
kaksi korttia ja näyttää ne omalle ryhmälleen.
● Mikäli näistä muodostuu pari, hän saa kääntää kaksi korttia lisää.
● Mikäli näistä ei muodostu paria, vuoro siirtyy seuraavalle
oppilaalle.
● Jatketaan kunnes kaikki parit on löydetty.

Aikamuistipeli, kellonaika pistemerkintänä (video)
Aikamuistipeli-kellonaika pistemerkintänä (pdf)

Reittimuistipeli

●Tehdään halutun kokoinen ruudukko maahan.
● Ohjaaja on tehnyt itselleen oikean reitin labyrintin läpi.
● Matka etenee ruudusta ruutuun, mitään ruutua ylittämättä. Eli viereiset ruudut ovat mahdollisia siirtymiseen.
● Jonon ensimmäinen astuu valitsemaansa ruutuun. Jos ruutu on oikea, ohjaaja sanoo kyllä ja leikkijä saa valita seuraavan ruudun. Jos ruutu on väärä, ohjaaja sanoo ei ja leikkijä menee jonon perälle. Seuraava leikkijä lähtee.
● Reitti pysyy koko ajan samana, eli jonossa olevien on seurattava etenijää ja saavat neuvoa.
● Kaikki ruudut ovat käytössä, vaikka jossain kohti ohjaaja sanoo ei. Se ei tarkoita, etteikö toisesta suunnasta siihen voisi tulla.
●Leikki loppuu, kun kaikki ovat selvittäneet ruudukon.

Reittimuistipeli (video)

Luokka 4

Kiertorata – negatiivisen kokonaisluvun käsite

● Oppilaat ovat isossa piirissä ja piirissä liikkuu yksi pallo.
● Oppilaiden tehtävänä on luetella lukuja etuperin ja takaperin
samalla, kun pallo siirtyy oppilaalta toiselle.
● Kaikki oppilaat luettelevat lukuja yhteen ääneen.
● Pallo voi liikkua pään yli, jalkojen välistä, selän takaa jne.
● Äänimerkistä vaihdetaan sekä pallon liikkumissuuntaa että lukujen
luettelemissuuntaa.
● Opettaja antaa äänimerkin siten, että lukuja luetellaan nollan
molemmin puolin.

Olemme tehneet opetuksen tueksi videoita sekä tulostettavat ohjeet. Ne aukeavat alla olevista linkeistä. Käytä hyväksesi!

Kiertorata, negatiivisen kokonaisluvun käsite (video)
Kiertorata, parilliset ja parittomat luvut (video)

Lukujonotaidot 0 – 100 000, lukujen luokittelu ja järjestäminen

● Luokan seinille on merkitty lukualueet kymmenentuhannen välein
(0 – 9 999, 10 000 – 19 999, 20 000 – 29 999 jne.).
● Oppilaat kirjoittavat paperisuikaleille runsaasti lukuja väliltä 0 – 100
000.
● Paperisuikaleet kerätään yhteen kasaan.
● Oppilaat ottavat suikaleen kerrallaan ja vievät sen oikean
lukualueen kohdalle.
● Oppilaat jaetaan lukualueiden kohdille ja kukin ryhmä järjestää
luvut pienimmästä suurimpaan.

Lukujonotaidot 0-100 000, lukujen luokittelu ja järjestäminen (pdf)

Luokka 5

Mittaamisen periaatteen vahvistaminen ja yksikköjärjestelmät

● Muistutellaan mieliin pituuden yksikköjärjestelmät (mm, cm, dm, m, dam,
hm, km) luettelemalla ja tanssimalla termit letkajenkan tahtiin.
● Oppilaat ovat pareittain ja arvioivat eri mittayksiköitä muodostamalla
esimerkiksi pikkukivistä tai kävyistä metrin mittaisen jonon.
● Lopuksi parit saavat metrin mittaisen narun, jolla tarkistavat arvionsa
oikeellisuuden.
● Oppilaat etsivät ympäristöstä mm. seuraavanlaisia asioita:
30 cm:n mittainen oksa tai taimi
puu, jonka ympärysmitta on 1 m
puu, jonka ympärysmitta on 50 cm
suuri kivi, jonka koko (leveys, korkeus, ympärys) mitataan narun
avulla
● Oppilaat ratkaisevat kuinka määritellä tietyn alueen koko, kun ei ole
mittanauhaa mukana. Ratkaisuna vanhat mitat: syli (1,78 m), kyynärä
(59,4 cm), jalka (29,7 cm), vaaksa (15–20 cm) ja naruilla mittaaminen.

Olemme tehneet opetuksen tueksi videon. Se aukeaa alla olevasta linkistä. Käytä hyväksesi!

Mittaamisen periaatteen vahvistaminen ja yksikköjärjestelmät (video)

Lukujonon tulkitseminen, yhtälöiden ja epäyhtälöiden ratkaisun etsiminen päättelemällä

● Luokan lattialle tai käytävään tehdään lukusuora siten, että 0 on
keskikohtana ja suorat jatkuvat + ja – suuntiin halutun määrän verran.
● Oppilaat ovat neljän hengen ryhmissä ja jokaisella ryhmällä on oma
merkkinsä (kivi, villasukka, kynä, kumi jne.). Tällöin monta ryhmää voi
toimia samalla lukusuoralla.
● Ryhmän kolme oppilasta on laskutehtävän keksijöitä ja neljäs ratkaisee
tehtävän. Opettaja voi ohjeistaa lukualueen ja laskutoimitukset (yhteen,
vähennys, kerto, jako), joita käytetään.
● Keksijät asettavat lukusuoralle omat merkkinsä laskutehtävässä
esiintyvien lukujen paikalle. Esim. merkit ovat lukujen 50, 2 ja 100
kohdalla.
● Ratkaisija kirjoittaa yhtälön näiden lukujen perusteella. Esim. 50 x 2 = 100
tai 100 : 2 = 50 jne

Luokka 6

Liikepylväät – yksinkertaisten diagrammien tuottaminen ja niiden tulkinta

● Oppilaat ovat pareittain tai pienissä ryhmissä.
● Oppilaat keksivät kuusi erilaista liikettä esim.:
1 = haara-perus -hyppy
2 = pepulla pyöriminen
3 = yhdellä jalalla seisominen
4 = rapukävely
5 = kyykkyyn-ylös -hyppy
6 = kuperkeikka
● Jokaista liikettä varten on ruutupaperi, johon merkitään suoritettujen
liikkeiden toistomäärä.
● Oppilaat heittävät ensin yhtä noppaa, jonka silmäluku kertoo suoritettavan
liikkeen.
● Oppilaat heittävät kahta noppaa ja silmälukujen tulo (esim. 4 x 3 = 12)
kertoo kuinka monta kertaa liikettä tehdään.
● Tehtyään liikkeen oppilaat merkkaavat ruutupaperille yhtä monta rastia
(esim. 12) kuin liikettä on tehty.
● Toistetaan useita kertoja.
● Lopuksi oppilaat laskevat kunkin liikkeen toistomäärät yhteen ja tekevät
niistä pylväsdiagrammin. Esim. X-akselille liike ja Y-akselille toistomäärä
10 välein.
● Keskustellaan koko luokan kesken eri ryhmien tuloksista.

Olemme tehneet opetuksen tueksi videon sekä tulostettavan ohjeen. Ne aukeavat alla olevista linkeistä. Käytä hyväksesi!

Liikepylväät-yksinkertaisten diagrammien tuottaminen ja niiden tulkinta (pdf)

Geometristen muotojen hahmottaminen ja rakentaminen

● Sinitarrasta ja hammastikuista tms. on koottu rakennelma, joka sisältää
monenlaisia geometrisia muotoja.
● Rakennelma on koottu paikkaan, joka ei ole näkyvillä.
● Oppilaat jaetaan ryhmiin ja jokaisella ryhmällä on sinitarraa ja
hammastikkuja.
● Ryhmän tarkoituksena on koota samanlainen rakennelma kuin piilotettu
malli.
● Yksi oppilas käy katsomassa mallia ja muistinsa perusteella ohjeistaa
muuta ryhmää rakentamaan. Itse hän ei saa osallistua rakentamiseen.
● Kun rakennelma on valmis, tunnistetaan ja nimetään sen sisältämät
geometriset muodot.

Geometristen muotojen hahmottaminen ja rakentaminen (video)

Takaisin ylös

Äidinkieli    Englanti    Ympäristöoppi    Historia